Tarik gazetesinde 31 ağustos 1885 tarihinde yer alan bir habere göre “Mösyö Tomas Stefans namında bir Amerikalı velespit ile “ önce İstanbul’ a gelmiş , buradan da İzmit’ e geçmiştir İzmit’ten 5 günlük bir yolculuktan sonra Ankara ya ulaşan Stefans’ ı , kentte Vali paşa Hazretleri , memurlar ve bini aşkın Ankaralı yollara çıkıp seyretmişlerdir. Bisikletli Amerikalı , Ankaralıların ricalarını kıramamış “üç defa şose üzerinde velespit ile yürüyüp bin iki yüz yarda mesafeyi 2dk ile 14’ sn ile kat etmişti.” Gazete , Mr Stefansın daha sonra Vali ve görevlilerle vedalaşıp Yozgat’a doğru hareket ettiğini yazmaktadır.Bu Amerikalının Anadolu’yu bisikletle kat ettiği yıl , Türkiye’de yayınlanan ticaret almanaklarında da Fransız bisiklet fabrikalarının ilk ilanları çıkmaya başladı.
Avrupa’da önce üst sınıfın kullanmaya başladığı bisiklet, çok geçmeden
Osmanlı’da da ülkede yaşayan levantenler
aracılığıyla yaygınlaşmıştır. İstanbul’a ilk bisikletler 1880’lerde ithal
edilmeye başlanmıştır. Hızlı ulaşım kolaylığı sağlamasından dolayı II.
Meşrutiyetin ilanından sonra polis teşkilatı, posta teşkilatı ve orduya
bisikletler alınmaya başlamıştır. Osmanlılar dönemindeki ilk bisiklet yarışları
Selanik'te yapılmıştır. Daha sonra yasaklanan bu yarışlar, II.
Meşrutiyet’in ilanından sonra tekrar canlanmıştır. Bisiklet ilk dönemlerde Velospid
ve “bisiklete binen kimseler” anlamına gelen “Derrace-i” olarak
adlandırılmışlardır.
![]() |
Bisikletin Orduda Kullanılması |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder